Copywriting kontra pisanie tekstów. Zobacz, gdzie jest różnica!

Copywriting kontra pisanie tekstów

by Dziennikarz
27 lutego 2021
Comments 0

Na pozór copywriting i pisanie tekstów to dwa wymienne określenia tego samego rodzaju aktywności zawodowej. Czy zatem każdy twórca publikujący teksty na blogu lub na profilu w mediach społecznościowych jest copywriterem? Copywriting kontra pisanie tekstów – zobacz, jak to wygląda!

Copywriting kontra pisanie tekstów – kiedy pisanie testów staje się copywritingiem?

Każdy z nas od najmłodszych lat uczony był pisania tekstów. Pojęcie to jest nam dobrze znane i bez problemu możemy opisać jakie etapy się na tę czynność składają. Doskonale pamiętamy ze szkoły, że pisząc, tworzymy komunikat, którego celem jest przekazanie naszym odbiorcom konkretnej informacji. Zawartość tekstów, ich budowa, styl, język pokazują intencje autora i pomagają czytelnikom rozpoznać ich funkcję (informatywną, poetycką, magiczną, perswazyjną itp.).

Copywriting jest szczególnym rodzajem pisania tekstów. Copywriter powinien tworzyć teksty przede wszystkim funkcjonalne. Co oznacza, że muszą skutecznie i efektywnie przekazywać określone treści. Dlatego najczęściej wykorzystujemy je w marketingu przy tworzeniu haseł reklamowych, opisów produktów, czy składaniu katalogów. W content writingu, który skupia się na specjalistycznych, merytorycznych treściach lub w SEO przy tworzeniu artykułów poprawiający widoczność stron internetowych.

Czy różnice między copywritingiem a pisaniem tekstów mają znaczenie?

Dopóki ćwiczysz swój warsztat, publikujesz treści hobbystycznie lub od czasu do czasu pisząc teksty, pomagasz szefowi w prowadzeniu strony internetowej firmy. Wymienione wyżej różnice nie mają znaczenia. Jednak jeśli swoją przyszłość zawodową wiążesz z copywritingiem. Planujesz prowadzenie własnej działalności lub założenie firmy musisz się przygotować na to, jakie trudności Cię spotkają.

Polska Klasyfikacja Działalności (PKD) nie dysponuje oddzielnym kodem dla osób oferujących usługi copywriterskie. Dlatego należy znaleźć najbardziej zbliżony zakresem działalności obszar. Obecnie najczęściej sugeruje się copywriterom PKD 90.03.Z (artystyczna i literacka działalność twórcza) oraz PKD 73.11.Z (działalność agencji reklamowych).

Brak definicji jasno oddzielającej copywriting od pisania tekstów przez publicystę, artystę czy pracownika naukowego znacznie komplikuje kwestię rozliczania kosztów uzyskania przychodu. Do 1.01.2018 r. zasady rozliczeń były jasne, natomiast po dodaniu ustępu 9b art. 22 w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych sprawa się skomplikowała. Bowiem zgodnie z nim podwyższoną stawkę uzyskania przychodu mogą otrzymać jedynie konkretne grupy zawodowe, wśród których nie ma wymienionych copywriterów.

Przyszłość zawodu copywritera

Choć obecnie copywriting nie ma jednej słusznej, powszechnie znanej definicji, to wszystkie istniejące wokół tego tematu pytania i nieścisłości są szansą na to, że niebawem taka się pojawi.

Musimy pamiętać o tym, że choć zawód copywritera istnieje na rynku od dawna, to dopiero ostatnie kilka lat i szybki rozwój rynku e-commerce zagwarantował mu szybki rozwój.

Ciągłe tłumaczenie zarówno znajomym, jak i potencjalnym klientom, na czym polega twoja praca może być nużące. Jednak zauważ, że pomimo tego, zapotrzebowanie na twoje usługi wciąż rośnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *