Copywriter

Copywriter – kim jest, jak pracuje i jak nim zostać

by Dziennikarz
13 lipca 2021
Comments 0

Copywriter to wciąż nowy zawód na polskim rynku pracy, dlatego brakuje jeszcze sprecyzowanych przepisów, które rozwiałyby wszelkie niejasności co do formalnych aspektów tej profesji.

Dlatego w poniższym artykule przyjrzymy się, kim prawnie jest copywriter oraz:

  • pod jakie PKD podlega,
  • jakie ma obowiązki,
  • co musi umieć,
  • gdzie szukać pracy jako copywriter.

Zapraszamy do lektury.

Kim jest copywriter w świetle prawa

Copywriter, jak wynika z oficjalnej definicji, jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą klasyfikowaną jako „artystyczna i literacka działalność twórcza” oraz  „działalność agencji reklamowych”.

Może być również etatowym pracownikiem  agencji reklamowej lub firmy handlowej, na podstawie odpowiedniej umowy cywilnoprawnej.

Jaki PKD ma copywriter?

Jako że nie utworzono na chwilę obecną PKD specjalnie pod tą profesję, zawód copywritera klasyfikowany jest pod numerami:

  • PKD 90.03.Z – artystyczna i literacka działalność twórcza,
  • PKD 73.11.Z – działalność agencji reklamowych.

Zaznaczyć należy, że obecnie podane numery stanowią jedynie najwłaściwszą propozycję   z punktu widzenia obowiązującego prawa.

Specjalizacje w zależności od świadczonych usług

Wiemy już, że przynoszenie zysku zleceniodawcy, poprzez tworzenie profesjonalnych treści, jest podstawowym celem pracy każdego copywritera.

Poniżej natomiast poddamy analizie rozróżnienie zawodu copywritera w zależności od świadczonych usług.

Marketing copywriter – osoba, która tworzy sprzedażowe treści, którymi perswazyjnie zachęca odbiorców do zakupu np. wpisy reklamowe, slogany lub teksty na ulotki.

Content writer – opracowuje merytoryczne i specjalistyczne treści w danej branży. Sprawdzą się tutaj osoby ściśle obeznane z konkretną  dziedziną, jednocześnie potrafiące zamienić trudne zagadnienia w zrozumiałą treść np. strony ofertowe, artykuły blogowe, artykuły eksperckie.

SEO copywriter – tworzy treści według zasad SEO copywritingu w celu wyższego pozycjonowania w internecie np. firmowe strony internetowe, artykuły blogowe. Jego teksty powinny być interesujące zarówno dla czytelnika, jak i algorytmów wyszukiwarki Google.

Powinniśmy jednak pamiętać, że profesjonalni copywriterzy zazwyczaj nie mają jednej specjalizacji, ale działają w różnych branżach dla różnych klientów.

Copywriter poszukiwany – jak nim zostać?

Miejsca, w których zapotrzebowanie na stanowisko pracy copywritera jest rzeczą naturalną to:

  • agencje reklamowe,
  • firmy PR-owe,
  • agencje content writingowe,
  • wydawnictwa prasowe.

Można również pracować na własny rachunek, jako copywriter freelancer. Należy wtedy liczyć się oczywiście z tym, że zarobki będą nieregularne, a o zlecenia musimy starać się sami.

Praca w copywritingu – podsumowanie

Świadomość sprzedażowych efektów copywritingu cały czas rośnie, a wartość biznesu internetowego każdego roku bije nowe rekordy. Codziennie powstają nowe firmy, które potrzebują profesjonalnych tekstów dla swoich działań marketingowych.

Niezbędna jest zatem odpowiednia wiedza i doświadczenie, dzięki którym copywriter realizuje swój cel, jakim jest przynoszenie zysku zleceniodawcy poprzez tworzenie wartościowych treści.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *