W tym artykule wyjaśniamy, jak pisać blog firmowy!

Blog firmowy – jak i po co pisać?

by Dziennikarz
19 marca 2021
Comments 0

Blog jako internetowy pamiętnik swoją karierę zaczynał skromnie od prywatnych przemyśleń i wskazówek lifestylowych. Gdy z czasem dostrzeżono zalety prowadzenia bloga, stał się on niezastąpionym narzędziem w długofalowym pozycjonowaniu firmowych stron oraz budowania wizerunku eksperta. Praktycznie dla każdego biznesu, który istnieje w sieci, można stworzyć blog firmowy, ale by osiągnąć efekt marketingowy, trzeba go jeszcze odpowiednio poprowadzić.

Dla kogo blog firmowy?

Prowadzenie bloga przynosi wymierne korzyści dla biznesu zarówno tego, który korzysta z e-commerce, jak i tego, który posiada tylko swoją stronę w internecie.

Co ciekawe, profity z prowadzenia bloga ujawniły się przypadkowo, dopiero po jakimś czasie od wprowadzenia tej formy publikacji internetowej. Początkowo nikt nie przewidział tak zawrotnej marketingowej kariery blogów firmowych.

Główne korzyści z prowadzenia bloga firmowego to:

  • wzrost ruchu na stronie, poprzez ciekawe artykuły. Jest to tzw. ruch organiczny, czyli pochodzący z wyszukiwarek. Oznacza to mniejszą przypadkowość osób, które odwiedzają stronę, bo wiedzą zazwyczaj czego szukają. Jest to powiązane ze strategią inbound marketingu, skupionej na przyciąganiu bardziej sprecyzowanej grupy klientów.
  • Trafność wyszukiwania poprzez wyświetlanie użytkownikom treści, której właśnie potrzebują, powoduje wzrost konwersji – zmiany użytkownika w naszego klienta.
  • Wartościowe artykuły świadczą o kompetencji firmy i budują wizerunek marki. Jest to długofalowa konsekwencja, ale bez ugruntowanej pozycji na rynku, szybko możemy z niego zniknąć.

O prowadzenie bloga może pokusić się każdy, kto chce zaistnieć w sieci. Na firmowym blogu można referować wydarzenia, które są udziałem pracowników i funkcjonowania firmy, np. niezwykła atmosfera w pracy, proces produkcyjny produktu, który chcemy sprzedawać lub eventy. Jeśli zachowa się zasady SEO, wiele tematów będzie miało rację bytu na blogu firmowym.

Ważne jest pisanie o aspektach branżowych, np. jaki jest najlepszy sznurek do wiązania żagli i dlaczego (jeśli jest to akurat nasz produkt sprzedażowy). Mogą być w to wplecione historie, wskazówki, przemyślenia, by treść nabrała trochę kolorów. Jeśli ktoś ma polot, wyobraźnię, a przede wszystkim wyczucie, co zainteresuje użytkowników, tematy są praktycznie niewyczerpane.

Nawet zakłady pogrzebowe prowadzi bloga, bo ta dziedzina również zawiera niewyczerpaną tematykę poradnictwa wsparcia i innych zagadnień.

Jak prowadzić bloga – praktyczne wskazówki

Blog przede wszystkim musi być czytelny dla użytkowników. Podstawowe zasady to:

  • Przejrzysty layout, czyli klarowna struktura. Należy unikać ściany tekstu, bo jest to źle odbierane zarówno przez czytelników, jak i roboty Google.
  • Strona bloga musi się szybko ładować i nie powinny wyskakiwać co chwile okienka reklam, bo to irytuje i zniechęca odwiedzających. W rezultacie powoduje krótki czas przebywania na stronie i wzrost współczynnika odrzuceń.
  • Wartościowe artykuły to podstawa prowadzenia bloga. Tzw. lanie wody może tylko zaszkodzić wizerunkowi firmy. Treść musi być ponadto zoptymalizowana pod kątem SEO, poprzez odpowiedni dobór słów kluczowych oraz stworzenie metaopisów.
  • Regularność wpisów jest czynnikiem sukcesu bloga. Częstotliwość publikacji na blogu powinna być raz na 1-2 tygodnie, inaczej blog umrze śmiercią naturalną, a wpisy przepadną w wyszukiwarkach po jakimś czasie.

Kto to napisze?

Blog jest dla tych firm, które chcą się wyróżniać spośród innych podobnych i zostać dostrzeżone i docenione przez użytkowników.

Trzeba się liczyć z tym, że nie jest to po prostu pisanie. Treść bloga musi być unikatowa, wpływać na wysokie pozycjonowanie i budowanie wizerunku eksperta.

Mogłoby się wydawać, że każda osoba umiejąca sklecić poprawnie kilka zdań, może podjąć się prowadzenia firmowego bloga.

Otóż nie, tworzenie treści to strategiczny proces, który procentuje z czasem. Sposób prowadzenia bloga powinien być nie tylko interesujący, na temat i merytoryczny, ale również zoptymalizowany pod względem SEO.

Do tego zadania można wyznaczyć specjalną osobę w firmie lub zlecić to na zewnątrz profesjonalistom.

Blog firmowy – podsumowanie

Mając świadomość walorów z prowadzenia bloga, można zaprząc go do pracy na rzecz realizacji celów marketingowych firmy. Weszliśmy w okres, w którym bardzo trudno się wyróżnić w sieci, bo wszystko praktycznie już było. Nasz blogowy content jest doskonałym narzędziem, by pomimo trudności wejść na szczyt wyników wyszukiwań, ale musi być to zrobione profesjonalnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *